Apothekerscommunicatie
26-08-2024
De apotheek gebruikte in de brief een zin met extra veel woorden voor mensen die Nederlands niet goed begrijpen. Dat is hetzelfde als hard praten tegen iemand die doof is. Daaraan vooraf gingen 3 zinnen die voor zo’n beetje iedereen onbegrijpelijk waren. Evenmin ontvang ik ooit medicatie maar moet ik ze zelf ophalen. En toch las ik verder, als een soort zelfkastijding.
De brief bleek een uitnodiging voor een landelijk onderzoek “naar de ervaringen van patiënten met de kwaliteit van de zorg”. Ervaringen met de kwaliteit van de zorg. Wat een typisch woordgebruik. Iedereen heeft ervaringen met de kwaliteit van de zorg, toch? Of bedoelden ze specifiek patiënten die kwaliteit van de zorg als specifieke aandoening hebben? “Dokter, ik heb zo’n last van de kwaliteit van de zorg.”
Ik heb laatst al eens telefonisch waardevolle respons gegeven op de dienstverlening van deze apotheek. De apotheker begreep niet waarom ik niet simpelweg akkoord ging met wat hij voorschreef. Zo moeilijk was het toch niet? Het ene merk had 30 mg werkende stof en het andere 5 mg, maar het effect was precies hetzelfde. Had ik de bijsluiter maar moeten lezen.
Een landelijk onderzoek maakt de dingen vast beter. En dus klikte ik, tegen beter weten in, op de groene knop op mijn mening te geven. Disclaimer: ik ben uitzonderlijk slecht in het invullen van formulieren en vragenlijsten. De logica van de vraag-antwoord-combinaties viel deze keer mee, alhoewel ik 1 score voor 3 verschillende vragen opmerkelijk vond.
Geef dat alles maar eens 1 cijfer.
Op het volgende scherm werd ik onder andere gevraagd het bewustzijn van een ander te scoren. Of apotheekmedewerkers zorgvuldig omgaan met mijn gegevens? Men roept niets door de zaak, maar ik moet mijn persoonlijke gegevens wel hardop doorgeven aan de balie, ook wanneer er anderen zijn. Maar die nuancering past niet in het formulier.
Aan het eind mocht ik nog een veldje invullen met waar ik tevreden over was en wat beter kon. Standaard meld ik tegenwoordig dat ik geen enquêtes meer wil ontvangen. Lijkt me voor iedereen beter.